Elektrische Auto’s: Hoe Ver Gaan Ze Echt?
Elektrische auto’s worden vaak beoordeeld op hun actieradius, een waarde die aangegeven wordt volgens de WLTP-standaard. Deze waarde blijkt in de praktijk vaak optimistischer dan de daadwerkelijke prestaties. Daarom heeft AutoWeek een uitgebreide test gedaan om de werkelijke actieradius vergelijking. Van verschillende elektrische auto’s in de praktijk vast te stellen.
Een belangrijke overweging bij het kiezen van een elektrische auto is de actieradius: hoe ver je kunt rijden zonder op te laden. De actieradius van een elektrische auto is een cruciale factor voor potentiële kopers, aangezien die de bruikbaarheid in het dagelijkse leven bepaalt. Het is daarom essentieel om te begrijpen dat deze kan variëren onder verschillende omstandigheden. Vooral bij koud weer zien we dat de batterijcapaciteit afneemt, wat direct invloed heeft op hoe ver de auto kan rijden zonder opnieuw opgeladen te worden.
Dit fenomeen wordt veroorzaakt door de chemische eigenschappen van de batterijen die in elektrische voertuigen worden gebruikt; lage temperaturen kunnen de interne weerstand van de batterij verhogen, wat resulteert in een minder efficiënte energieafgifte en dus een verlaagde actieradius. Bovendien vereisen koude weersomstandigheden vaak dat de auto meer energie besteedt aan het verwarmen van de binnenruimte voor de comfort van de inzittenden, wat eveneens ten koste gaat van de batterijlading.
AutoWeek’s redactie heeft begrepen dat deze variabele actieradius vragen oproept bij consumenten en heeft daarom een reeks elektrische auto’s getest in verschillende weersomstandigheden. Door elektrische voertuigen zowel in de kou als in warmte aan te drijven en te monitoren, streven zij ernaar een realistisch beeld te schetsen van de prestaties van de batterij onder diverse omstandigheden. Deze testen zijn van onschatbare waarde omdat ze potentiële elektrische auto-eigenaars een beter inzicht geven in wat ze kunnen verwachten, afhankelijk van het klimaat waarin ze wonen en rijden.
De resultaten van dergelijke testen kunnen significant variëren per merk en model, aangezien elke fabrikant gebruik maakt van verschillende batterijtechnologieën en thermisch management strategieën om de effecten van temperatuur op batterijprestaties te minimaliseren. Door deze informatie te delen, draagt AutoWeek bij aan een beter geïnformeerde beslissing van consumenten die overwegen over te stappen op elektrische mobiliteit. Het is daarbij ook belangrijk op te merken dat, naarmate de technologie vordert, nieuwe elektrische voertuigen waarschijnlijk betere batterijprestaties zullen laten zien, zelfs in uitdagende weersomstandigheden.
Hieronder vindt u een overzicht van de actieradius van diverse elektrische auto’s, gemeten in de praktijk.
Auto | Koud weer | Warm weer | Fabrieksopgave (WLTP) |
Audi E-tron 55 | 250 | 350 | 417 |
Audi Q4 e-tron 40 | 305 (snelweg) – 421 | 394 | 534 |
BMW iX1 xDrive30 | 250 | 355 | 440 |
BMW iX3 | 270-335 | 400-434 | 460 |
BMW i4 | 366 | 550 | 491 |
Dacia Spring | 190 | 234 | 230 |
Fiat 500e 42 kWh | 216 | 297 | 314 |
Ford Mustang Mach-E 98 kWh AWD | 380 | 480 | 540 |
Honda e | 142 | 212 | 220 |
Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD | 261 (snelweg) – 431 | 400 (AWD) | 451 |
Hyundai Kona Electric 64 kWh | 345 | 440 | 484 |
Jaguar i-Pace | 269 | 341 | 470 |
Kia e-Niro 64 kWh | 360 | 413 | 455 |
Mazda MX-30 | 140 | 170 | 200 |
Mercedes-Benz EQE 300 | 400 | 550 | 629 |
Mini Electric | 150 | 180 | 234 |
Opel Mokka-e | 240 | 303 | 324 |
Peugeot e-2008 | 230 | 260 | 320 |
Renault Megane E-Tech Electric | – | 372 | 300 |
Polestar 2 78 kWh Dual Motor | 270 | 390 | 470 |
Skoda Enyaq iV 80 | 314 | 416 | 537 |
Tesla Model Y | 460 (LR), 380 (RWD) | 533 (LR), 455 (RWD) | |
Volkswagen ID.3 58 kWh | 250 | 320 | 424 |
Volkswagen ID.4 77 kWh | 345 | 458 | 528 |
Volvo XC40 Recharge P8 | 243 | 360 | 418 |