Topman automerk: Importheffingen zorgt voor schaden handel
Oliver Zipse, de topman van BMW, waarschuwt voor de negatieve gevolgen van aanzienlijke verhogingen in de importheffingen op Chinese auto’s door de Verenigde Staten en kritische beoordelingen van handelstarieven in Europa.
De Europese Unie bekritiseert al een tijd de verkoop van in China geproduceerde auto’s, zoals de iX3, in Europa. Amerikaanse zorgen over deze auto’s leiden mogelijk tot strenge nieuwe importheffingen. Dit baart Zipse zorgen, vooral omdat BMW belang heeft bij goede handelsrelaties tussen China en het Westen.
Volgens Zipse zet BMW zich in voor een open markt en vrije handel. Hij benadrukt het belang van samenwerking. Hij stelt een breder perspectief voor: “Van alle batterij-elektrische voertuigen die vorig jaar in Europa werden verkocht, was 20 procent afkomstig uit China, en meer dan de helft van die auto’s kwam van westerse merken, waaronder BMW. Protectionisme leidt tot meer protectionisme, wat samenwerking in de weg staat. Mijn ervaring bij BMW van meer dan dertig jaar leert dat we oplossingen vinden door samen te werken en compromissen te sluiten.”
Na recent onderzoek heeft de Europese Unie ontdekt dat Chinese EV-fabrikanten aanzienlijke staatssteun krijgen. Dit roept vragen op over oneerlijke concurrentie. Als reactie heeft de EU een registratiesysteem ingevoerd voor alle Chinese EV’s die Europa binnenkomen. Dit systeem kan als basis dienen voor toekomstige importheffingen, mogelijk zelfs met terugwerkende kracht.
Bron: Autoweek.nl