Elektrisch rijden is een snelgroeiende trend in Nederland, maar met deze ontwikkeling komen ook nieuwe uitdagingen. Een daarvan is het beheer van de laadinfrastructuur in stedelijke gebieden. Recente ontwikkelingen hebben geleid tot een opmerkelijke oproep van netbeheerder Stedin, die een invloedrijke rol speelt in het elektriciteitsnetwerk van Nederland.

Netbeheerder roept op laadpalen uit te zetten tussen 16.00 en 21.00

Elektrisch rijden is een snelgroeiende trend in Nederland, maar met deze ontwikkeling komen ook nieuwe uitdagingen. Een daarvan is het beheer van de laadinfrastructuur in stedelijke gebieden. Recente ontwikkelingen hebben geleid tot een opmerkelijke oproep van netbeheerder Stedin, die een invloedrijke rol speelt in het elektriciteitsnetwerk van Nederland.

Stedin’s Voorstel: laadpalen uitschakelen tijdens piekuren

In een recente verklaring heeft Stedin-topman Koen Bogers een dringend verzoek gedaan aan exploitanten van laadpalen. Het idee is om laadpalen voor elektrische auto’s tussen 16.00 en 21.00 uur uit te schakelen, vooral in stedelijke gebieden. Deze uren vormen de piekperiode waarin veel mensen thuiskomen en verschillende apparaten aanzetten, wat leidt tot een hoge vraag naar elektriciteit.

De achterliggende redenen

Stedin benadrukt dat hun elektriciteitsnetwerk onder enorme druk staat tijdens deze uren. De topman heeft laten weten dat er tot 2030 een investering van 8 miljard euro gepland staat om het netwerk uit te breiden. Echter, zelfs met deze investering is er meer nodig om de piekbelasting in de avonduren aan te pakken.

Uitdagingen voor het stroomnet

Het probleem is niet beperkt tot de avonduren. Op zonnige voorjaars- en zomerdagen ervaart het netwerk ook een enorme druk. Het huidige netwerk barst letterlijk uit zijn voegen onder de toenemende belasting.

De Rol van consumenten en bedrijven

Stedin doet een beroep op zowel consumenten als bedrijven om te helpen de druk op het net te verminderen. Interessant is dat voor elke laadpaal die tijdens de piekuren wordt uitgeschakeld, Stedin in staat zou zijn om een extra nieuwbouwhuis op het net aan te sluiten.

Alternatieve Laadtijden

De organisatie benadrukt dat het niet voor iedereen noodzakelijk is om hun auto’s precies rond etenstijd op te laden. Alternatieve laadtijden, zoals wanneer er veel zonnestroom beschikbaar is of ’s nachts wanneer het rustiger is op het net, kunnen een oplossing bieden.

Laadpalen uitschakelen van 16.00 tot 21.00! Wanner kan ik mijn auto dan wel opladen?

Reactie van de Vereniging Elektrische Rijders

De Vereniging Elektrische Rijders heeft verbaasd gereageerd op deze oproep. Ze wijzen erop dat er al wordt geëxperimenteerd met ‘slimmer laden’, waarbij laadpalen minder stroom leveren tijdens drukke tijden. Echter, volgens Stedin is dit niet voldoende om de piekbelasting aan te pakken.

Bezorgdheid over Elektrisch Rijden

De vereniging ziet het uitschakelen van laadpalen als rigoureus en vreest dat het ten koste gaat van mensen met elektrische auto’s. Ze benadrukken dat het niet bijdraagt aan de populariteit van elektrisch rijden, die al onder druk staat door belastingen en relatief hoge prijzen van elektrische auto’s.

Bron: Autoweek

Scroll naar boven